maandag 20 oktober 2014

Muziek, grafisch partituur

Opdracht:
Een grafische partituur maken. Dat is een uitgeschreven muziekstuk dat je de kinderen kunt laten uitvoeren. In het muziekstuk zijn de klankeigenschappen duidelijk zichtbaar.

Hieronder heb ik een grafisch partituur gemaakt met verschillende afbeeldingen en lijnen. In dit partituur laat ik ook klank, vorm en betekenis zien (het KVB-model), dit laat ik op verschillende manieren zien:

  • Door middel van kortte, lange, hoge en lange lijnen geef ik verschillende klankeigenschappen aan van bijv. tempo. 
  • Door de grootte in afbeeldingen geef ik de verschillende vormen aan in herhaling en contrast van hoge en harde tonen, maar ook kleine en zachte tonen.
  • De betekenis van dit partituur kan voor ieder individu anders zijn. Je kan dit grafisch partituur in de 5 verschillende domeinen laten afspelen. Ze kunnen het zingen, spelen, luisteren door middel van een muziek instrument, lezen en noteren door er een opdracht bij te verzinnen.
De betekenis van dit grafisch partituur kan voor ieder individu of groep uit een lopen.









4 opmerkingen:

  1. Hi Laila!

    Ook wat feedback voor jou. Jouw grafische partituur ziet er goed uit! Ik weet zeker dat kinderen hier lekker mee aan de slag kunnen. Ik zie alle belangrijke elementen in jouw opdracht zitten. Er is onder andere verschil ik hoogte, sterkte en lengte. Een tip: geef een iets langere uitleg aan de hand van het KVB-model. Al met al heel leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Laila!
    Ik zie dat je uitleg uitgebreider is geworden. Het ziet er top uit! Zoals ik al eerder zei weet ik zeker dat leerlingen hier hele leuke muziek op kunnen maken. Alle belangrijke elementen zitten er in en je hebt alles goed genoemd in de tekst die er staat. Top!

    BeantwoordenVerwijderen